Brugsanvisninger
I henhold til arbejdsmiljøloven foreskrives det, at alle farlige stoffer og produkter skal forsynes med en brugsanvisning fra leverandøren. Den skal indeholde alle de oplysninger, der er nødvendige, for at arbejdsgiveren kan udforme en brugsanvisning til de ansatte, så de kan arbejde sikkert med stoffet eller produktet.
I brugsanvisningerne samles for hvert enkelt materiale alle relevante oplysninger fra diverse regler. De skal være kendt af enhver, der skal håndtere stofferne eller materialerne, og de skal opbevares tilgængeligt for de ansatte.
Brugsanvisninger til de ansatte skal indeholde følgende oplysninger*
- Identifikation af stoffet eller materi- alet og leverandøren bl.a. handels- navn og eventuelt produktregistre- ringsnummer.
- Oplysning om sammensætning, herunder farlige stoffer og organi- ske opløsningsmidler.
- Fare for sundhed, sikkerhed eller miljø.
- Førstehjælpsforanstaltninger.
- Brandbekæmpelse og forholds- regler ved brand.
- Forholdsregler ved udslip ved uheld og spild.
- Håndtering og opbevaring, her- under oplysninger om sikkerheds- forskrifter for oplagring på virk- somheden.
- Forebyggende foranstaltninger og behov for brug af personlige værnemidler ved håndtering.
- Fysisk-kemiske egenskaber.
- Stabilitet og reaktivitet, herunder oplysninger om egenskaber ved opvarmning og brand.
- Oplysning om sundhedsfarlige egen- skaber og om eventuelle symptomer ved indtagelse, indånding og kontakt med hud eller øjne.
- Miljøoplysninger.
- Oplysninger om forholdsregler ved bortskaffelse.
- Transportoplysninger.
- Oplysninger om regulering, fx om anvendelsesbegrænsninger og krav om særlig uddannelse.
- Andre oplysninger, fx om hvor på virksomheden stoffet må anvendes.
* AT-bekendtgørelse 292 om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser), 26. april 2001